Artrose og kosthold

Det finnes om lag 200 ulike revmatiske sykdommer. Av disse er artrose (slitasjegikt) den vanligste og forekommer hos over 10 % av den voksne befolkningen.

Hva er artrose?

Artrose er en sykdom som primært rammer leddbrusken. Hyppigst rammes kneledd, fingerledd, stortåens grunnledd, hofteledd og ryggsøylens ledd i korsrygg og nakke. Ett eller flere ledd kan være angrepet og ofte skjer det en gradvis nedbrytning av brusk.

Det er flere kvinner enn menn som blir rammet og det er spesielt eldre over 60 år som får plager.

Kost- og livsstilsråd ved artrose

Vektnedgang ved overvekt og fedme

Overvekt og fedme vil kunne forverre artrosesymptomene ved at den ekstra vekten gir større belastning på leddene dine.

Overvekt og fedme
Illustrasjonsfoto: shutterstock.com

I tillegg er det sett at personer med overvekt og fedme har en lavgradig betennelse i kroppen, noe som kan ha negativ effekt på leddene i seg selv. Du gjør derfor leddene dine en stor tjeneste ved å gå ned i vekt.

Glukosamin

Glukosamin er et ekstrakt fra skall av reker, krabbe og kreps. Det finnes ikke dokumenterte egenskaper på at glukosamin letter symptomene ved artrose, men flere angir allikevel god effekt spesielt på kneartrose.

Effekten inntrer gjerne innen 4 uker og fungerer ofte best hos personer med mild til moderat artrose i kneledd. Opplever du ingen effekt etter å ha brukt glukosamin over en periode på 3-6 måneder er det antakelig ikke nødvendig å fortsette med tilskuddet.

OBS! Glukosamin skal ikke brukes ved skalldyrallergi. Det er flere forholdsregler ved bruk av glukosamin. Det anbefales derfor at du tar kontakt med lege før du begynner å bruke tilskudd.

Omega 3

De marine omega 3 fettsyrene EPA og DHA (eikosapentaensyre og dokosaheksaensyre) har betennelsesdempende egenskaper i kroppen. Det er vist god effekt av omega 3 i doser på 3-3,5 gram EPA og DHA ved leddgikt, men er mindre forsket på i sammenheng med artrose.

Vi vet allikevel at det hos mange er lite fisk i kostholdet og at vi generelt får for lite av omega 3, sammenlignet med omega 6, som kan ha motsatt effekt. Det anbefales derfor å spise fisk 2-3 ganger i uken som middag og gjerne som pålegg.

Omega 3
Illustrasjonsfoto: shutterstock.com

Spiser du av ulike grunner ikke fisk, kan det være fornuftig å ta et tilskudd av omega 3.

Antioksidanter, vitaminer og mineraler

Antioksidanter og ulike vitaminer og mineraler har egenskaper som styrker immunforsvaret. I tillegg har et høyt inntak av antioksidanter og spesielt vitamin C vist seg å kunne bremse utviklingen av kneartrose.

Rød og gul paprika
Illustrasjonsfoto: shutterstock.com

Antioksidanter finnes rikelig i fargerike frukter, grønnsaker og bær, i urter, nøtter og frø, kaffe og kakaobønner. Særlig rike vitamin C kilder er paprika, jordbær, appelsin, kiwi, brokkoli og kål.

 

Kilder

McAlindon TE, Jacques P, Zhang Y, Hannan MT, Aliabadi P, Weissman B, et al. Do antioxidant micronutrients protect against the development and progression of knee osteoarthritis? Arthritis Rheum. 1996 Apr;39(4):648-56.

Relaterte innlegg

Legg igjen en kommentar