Gallesteinsanfall

Gallestein er en vanlig tilstand og spesielt øker risikoen etter 40 års alder, hvis du er overvektig og hvis du er av kjønnet kvinne. Langt fra alle opplever plager, men hvis du gjør det, er det visse kostgrep du kan ta.

Hva er galle og hvor kommer det fra?

I leveren vår produseres gallen, som er en væske. Derfra fraktes gallen over til galleblæren, hvor den lagres. Når vi spiser ett fettrikt måltid, skylles gallen ut av galleblæren og inn i tolvfingertarmen, hvor den hjelper til med å fordøye fettet fra maten.

Gallestein

gallstones
Gallesteiner. Illustrasjonsfoto: Shutterstock.com

Noen ganger dannes det gallesteiner i galleblæren. Man kan ha alt fra én stein, og opp til flere hundre. Hvor mange steiner man har, trenger ikke å si noe for om man opplever symptomer eller ikke.

Hvem får gallestein?

Det finnes ikke noen fasitsvar på hvem som får gallestein. Men er du kvinne, over førti, overvektig, får østrogenbehandling, eller har diabetes, ja da øker sjansen betraktelig. Det samme hvis du har gått raskt ned i vekt, er gravid, eller har flere i familien som sliter med gallesteinsanfall.

Symptomene

Vedvarende sterke smerter under høyre ribbebue eller i mellomgulvet, som kan vare fra en halv til 24 timer. Hos mange stråler smertene ut i rygg og høyre skulder og mange blir kvalme og kaster opp. Svette og frysninger er også vanlige symptomer og mange føler bevegelsestrang. Man orker altså ikke å være i ro. Det er individuelt hvor ofte anfallene kommer og det kan gå fra dager til måneder imellom.

Hva forårsaker smerteanfallene?

Oslo Universitetssykehus skriver:

Årsaken til anfall av galleblærestein-smerter er i de fleste tilfelle at en stein kiler seg fast i utløpet av galleblæren i det den tømmer seg kraftig etter et fettrikt måltid. Slimhinnen i galleblæren begynner da å produsere væske slik at galleblæren blir mer og mer full og «sprengt». Når dette trykket når en viss grense, kommer smertene. Typisk er altså smerter som kommer 2-6 timer etter måltid. Smerter som kommer umiddelbart etter måltid, har sannsynligvis en annen årsak enn gallestein.

Hva kan du gjøre for å unngå nye anfall?

  • Unngå fettrike måltider.
  • Unngå mye sukker.
  • Øk fiberinntaket fra grønnsaker. Øk da også væskeinntaket.
  • Unngå store, tunge måltider. Spis heller regelmessige mindre måltider.
  • Er du overvektig anbefales det å gå sakte ned i vekt. 0,5-1 kilo i uka, maks.

 Kilder

 

 

Relaterte innlegg

Legg igjen en kommentar