Helsebringende te

I Norge er vi kanskje mest vant med å starte dagen med en kopp kaffe, men på verdensbasis er faktisk te den mest konsumerte drikken etter vann.

Alle teers mor

All (ekte) te kommer fra planten Camellia sinensis, men ulik tørketid etter innhøsting og ulike måter å foredle tebladene på, avgjør hvilken av de fire hovedtypene, svart, grønn, hvit eller oolong te, det blir.

Tebuskene trenger mye plass og dyrkes i såkalte «tehager». Spesielt stor produksjon er det i Kina og India.

Hemmer opptaket av jern

Te er en kilde til antioksidanter, vitamin K og mangan, men vær obs på at te kan hemme opptaket av jern i kosten. Drikk derfor ikke te sammen med mat, men vent en time etter måltid før du nyter den varme drikken. Dette gjelder spesielt hvis du sliter med lave jernlagre (1).

Helsefordeler ved tedrikking

Te er vist i ulike studier utført på dyr og mennesker å kunne ha mange helsefordeler, blant annet ved å virke positivt ved enkelte kreftformer, artritt, hjerte- og karsykdommer og diabetes type 2 (1).

Stress ned med te

En studie publisert i Journal of Physiological Anthropology, så på effekten av grønn te, hvit te og vanninntak, under mentale stresstester hos 18 studenter (2). Studien antydet at både grønn og hvit te hadde en senkende effekt på stressnivået, med størst effekt fra den hvite teen.

5 kopper grønn te for hjertet

En studie fra 2006, publisert i Journal of American Medical Association konkluderte med at inntak av grønn te er assosiert med redusert dødelighet av alle årsaker, inkludert hjerte- og karsykdommer (3).

Studien fulgte over 40.000 japanske deltakere i alderen 40 til 79 år i 11 år, med oppstart i 1994.

Deltakerne som drakk minst fem kopper grønn te per dag hadde en betydelig lavere risiko for å dø, spesielt fra kardiovaskulær sykdom sammenlignet med de som drakk mindre enn én kopp te per dag.

Kilder

  1. Hayat K, Iqbal H, Malik U, Bilal U, Mushtaq S. Tea and its consumption: benefits and risks. Crit Rev Food Sci Nutr. 2015 Jun 7;55(7):939-54. doi: 10.1080/10408398.2012.678949.
  2. Yoto A, Murao S, Nakamura Y, Yokogoshi H. Intake of green tea inhibited increase of salivary chromogranin A after mental task stress loads. J Physiol Anthropol. 2014 Jul 17;33:20. doi: 10.1186/1880-6805-33-20.
  3. Kuriyama S, Shimazu T, Ohmori K, Kikuchi N, Nakaya N, Nishino Y, et al. Green tea consumption and mortality due to cardiovascular disease, cancer, and all causes in Japan: the Ohsaki study. JAMA. 2006 Sep 13;296(10):1255-65.

Relaterte innlegg

1 Kommentar for “Helsebringende te”

  1. Te er best til frokost eller «brunch» synes nå jeg. Synd om dette med jernopptaket skal skremme noen fra te til brødmaten, noe som hever måltidet betydelig. Man drikker jo ikke te til alle måltider, og det er det man bør passe seg litt for om man har litt jernmangel.

    Trekk alltid teen med kokende vann, direkte fra vannkokeren, for god te. Prøv te uten smakstilsetninger og lag den sterk, så vil du kunne få en ny opplevelse av te.

    Liker du søt te, unngå sukker. Det er utmerkede dispensere for søtstofftabeletter å få. Til sterk, sort te liker mange enten nyskåret sitron eller lunken melk.

    Som varm kosedrikk utenom måltidene anbefaler jeg darjeeling, dronningen blant tesortene.

    Te, mer enn kaffe, øker den kreative hjernefunksjonen, er min erfaring. Man tenker, eller rettere, assosierer, fortere. Sånn sett er te en vel så bra start på arbeidsdagen, eller for å «kurere gruff», enn kaffe. Det varer en time, men om man overdriver eller forsøker forlenge effekten blir man bare sliten og trøtt. Te, også med måte,

Legg igjen en kommentar