Magnesium

Magnesium inngår i mer enn 300 viktige metabolske reaksjoner i kroppen og er i likhet med kalsium viktig for muskelaktivitet og nervesignaler. Litt over halvparten av magnesiumet vi har i kroppen finnes i beinvev og tenner, resten i cellene i muskler og bløtvev.

Funksjoner

I motsetning til kalsium sin funksjon som muskelsammentrekkende, er magnesium nødvendig for musklenes evne til å slappe av. Magnesium er altså viktig for normal muskelfunksjon. Mineralet bidrar i tillegg til normal nervefunksjon, hjertefunksjon og er også viktig for energiomsetning og dannelse av proteiner (proteinsyntese).

Mangel på magnesium

Mangel på magnesium er vanligst ved tilstander som:

  • Cøliaki
  • Morbus Crohn
  • Nyre/leversykdommer
  • Alkoholisme
  • Dårlig kontrollert diabetes
  • Høy alder

Det er også fare for magnesiummangel ved bruk av vanndrivende legemidler (diuretika). Symptomer er gjerne muskelkramper, tap av matlyst, kvalme og brekninger, slapp og svak, unormal hjerterytme, nummenhet i armer og ben. Disse symptomene er relativt diffuse og kan like gjerne være forårsaket av andre ting, det er derfor nødvendig å teste for å finne årsak.

Kilder i kosten

Det finnes rikelig av magnesium i korn, nøtter og frø, belgvekster, kakaopulver og mørk sjokolade.

Anbefalinger

Det anbefales et daglig inntak på henholdsvis 280 og 350 mg for voksne kvinner og menn.

Kilder