Vitamin A

I 1913 ble det første fettløselige vitaminet oppdaget; vitamin A.

Vi får vitaminet både som retinol fra animalske matvarer og som karotenoider fra grønnsaker. Retinol tas lettere opp av kroppen enn karotenoidene og sistnevnte vil i kroppen omdannes til retinol. Opptak av vitamin A er avhengig av fett i kosten og en normal fettfordøyelse. Er fettinntaket lavt, blir opptaket sterkt redusert.

Funksjoner

Vitaminet spiller en viktig rolle for synet vårt, både fargesyn og mørkesyn. I Norge er det stort sett ikke noe problem å få i seg nok vitamin A, da vi har rikelig tilgang på variert mat. I utviklingsland er det derimot mange som blir blinde grunnet mangel på vitaminet. Et tidlig tegn på mangel arter seg som nattblindhet. Normalt vil øynene tilpasse seg mørket etter en stund, men denne funksjonen blir da borte. A vitaminets funksjon på synet er avhengig av sink. Man trenger derfor tilstrekkelig inntak av både vitamin A og sink for å opprettholde normal synsfunksjon. Du kan lese mer om sink her.

A vitamin er nødvendig for vedlikehold av slimhinnene i nese, hals, lunger og urinveier samt produksjon av sekret i slimhinnene. Ved mangelfullt inntak vil man være mer utsatt for infeksjoner i luftveier og urinveier. Vitaminet er også av betydning for immunforsvaret vårt ved at det påvirker hvite blodlegemer.

Andre oppgaver er celledeling, vekst og bendannelse.

Kilder i kosten

Gode kilder til retinol er leverpostei, h-melk, ost, smør, beriket margarin og fet fisk. Lever har spesielt høyt innhold av retinol.

Oransje og mørkegrønne grønnsaker er gode kilder til karotenoider, og spesielt høyt innhold finner du i nyper, gulrot, søtpotet, grønnkål, spinat og erter.

Kan jeg få for mye?

Ja, det kan du, men det skal noe til. Vitamin A er toksisk (giftig) i store doser og man har sett tegn på forgiftning ved inntak som er 10 ganger høyere enn anbefalt dose. Symptomer på forgiftning er slapphet, oppkast, hodepine og hudavskalling og dette ses først og fremst ved for stort inntak av vitaminet via kosttilskudd. Vær påpasselig med at du ikke bruker flere kosttilskudd som inneholder vitamin A. Eksempelvis vil 5 ml (en liten skje) tran alene gi deg dagsdosen du trenger. Det finnes studier som antyder at bare doblet dagsdose vil kunne gi benskjørhet og økt risiko for benbrudd.

Anbefalt inntak

Anbefalt daglig inntak for menn og kvinner over 60 år er henholdsvis 700 og 900 µg (mikrogram).

Kilder