Vitamin C

Vitamin C (askorbinsyre) hører til blant de vannløselige vitaminene. De aller fleste dyr kan selv syntetisere (lage) vitamin C, mens mennesker er avhengig av å få vitaminet tilført gjennom kosten.

I mange år var poteten den viktigste kilden til dette vitaminet i Norge, men ettersom tilbudet i butikkene har økt og stadig øker, er poteten nå mer tradisjon enn en nødvendighet.

Funksjon

Vitamin C har mange viktige funksjoner i kroppen. Blant annet er vitaminet viktig for fettforbrenning, dannelse av kollagen, nedbrytning av kolesterol og for lungefunksjon. Vitaminet er nødvendig for god sårtilheling og kan med fordel tas som tilskudd etter kirurgiske inngrep og ved skader. I perioder med emosjonelt, psykisk eller fysisk stress øker utskillelsen av vitamin C og man kan ha behov for ekstra tilskudd. Vitaminet hjelper også tarmen med å ta opp jern fra kostholdet, så det er ikke uten grunn at paprika brukes på brødskiva. Vitamin C er en meget potent antioksidant og er viktig for generelt immunforsvar.

Kilder i kosten

De beste kildene til vitamin C er frukt, bær og grønnsaker. Spesielt paprika, kiwi, jordbær, sitrusfrukter og brokkoli er gode kilder.

For lavt inntak av vitamin C

Gjennom hele middelalderen og frem til midten av forrige århundre var mangelsykdommen skjørbuk en alvorlig sykdom. Av erfaring lærte man seg at frukt og friske grønnsaker beskyttet mot sykdommen og fra begynnelsen av 1800-tallet da poteten ble innført og akseptert i Norge, gikk sykdommen tilbake. De første tegnene på skjørbuk ser man hos voksne etter 45-80 dager uten vitamin C, så det skal noe til med dagens kosthold å utvikle dette. I vestlige land er det registrert tilfeller av skjørbuk hos personer med ensidige og sære kostvaner, enslige menn, alkoholikere, stoffmisbrukere og svært fattige mennesker.

For høyt inntak av vitamin C

Mange bruker høye doser vitamin C i troen på at det kan forebygge forkjølelse og sykdom. Det er slik at jo høyere doser man bruker, jo mindre av vitaminet blir tatt opp i kroppen. Overskuddet skilles ut med urinen. Høyt inntak er ikke farlig, men kan gi ubehag i form av diaré. Personer som tidligere har hatt nyrestein, bør være forsiktig med høye doser da faren for nye nyresteiner kan øke.

Anbefaling

Voksne og eldre anbefales et daglig inntak på 75 mg vitamin C.

Kilder