Vitamin K

Vitamin K hører til blant de fettløselige vitaminene og ble oppdaget i 1929. K står for koagulasjon.

K vitamin finnes hovedsakelig i 3 former. Vitamin K1 (fyllokinon) som finnes i planter og er hovedkilde fra kosten. Vitamin K2 (menakinon) som finnes i animalsk vev og som syntetiseres (lages) av tykktarmsbakterier i tarmen vår. Den tredje formen, K (menadion) lages syntetisk og er en vannløselig utgave av vitamin K. Denne formen brukes i medisiner og er like fysiologisk aktiv som de to naturlige formene.

Funksjoner

En viktig funksjon for vitamin K er å koagulere blodet vårt. Hadde det ikke vært for vitamin K ville du ikke stoppet å blø hvis du kuttet deg. Vitamin K inngår også i dannelsen av proteiner som binder kalsium og er derfor viktig for skjelettet vårt sammen med kalsium og vitamin D. Nyere forskning har også vist at K vitamin kan forhindre nedbrytning av nervevev og minske risiko for åreforkalkning.

Kilder til vitamin K

Tykktarmbakterienes syntese av vitamin K synes å være den viktigste kilden sammen med inntak fra mørkegrønne grønnsaker som grønnkål, spinat, brokkoli, rosenkål og hodesalat. Rapsolje har også et høyt innhold av vitamin K, men er avhengig av mørk emballasje, da vitaminet forringes av lys. Vitaminet finnes også i majones, egg, lever og nyrer.

Kan jeg få mangel på dette vitaminet?

Mangel på vitamin K er kun sett i forbindelse med malabsorpsjon, en tilstand hvor kroppen ikke klarer å ta opp stoffer fra tarmen og ved antibiotikabehandling og parenteral (intravenøs) ernæring, hvor vitamin K ikke har vært gitt som tilskudd.

Kan jeg få for mye?

Forgiftning av vitamin K er ikke observert. Man skal allikevel være obs på inntak ved bruk av medisiner med antikoagulerende effekt som Marevan (Warfarin). Et høyt inntak av mørkegrønne grønnsaker vil kunne motvirke effekten av Marevan og gi utslag på INR målingene. Det anbefales derfor å være forsiktig med plutselig høye inntak av vitamin K rike grønnsaker, men heller å ha et jevnt inntak og jevnlig måle INR hos lege.

Anbefalinger

Det finnes ingen nordiske anbefalinger for vitamin K. Amerikanske anbefalinger er henholdsvis 90 og 120 mikrogram pr dag for kvinner og menn.

Kilder