Kostråd ved forstoppelse

Forstoppelse er en svært hyppig tilstand, spesielt hos eldre, og kan skyldes flere faktorer.

Normal avføringsfrekvens er alt fra 3 ganger om dagen til 3 ganger pr uke. Blir man forstoppet følger ofte symptomer som kvalme, oppblåsthet og redusert matlyst.

Årsakene til forstoppelse kan være flere, men ofte skyldes det inaktivitet, fiberfattig kosthold, lavt væskeinntak, uregelmessige avføringsvaner, medisiner og misbruk av avføringsmidler.

Forstoppelse kan også skyldes tilstanden irritabel tarm, som du kan lese mer om her.

Har du hatt regelmessige toalettvaner og tarmfunksjonen plutselig endrer seg, er det smart å ta en tur til legen for å utelukke alvorligere årsaker. I mellomtiden kan du ta noen grep på egenhånd.

Mat som kan få fart på fordøyelsen

  • Fiberrik mat som grovt brød, kli, grønnsaker, frukt, bær, belgvekster, nøtter og frø.
    • Er du ikke vant med å spise fiber, bør du øke inntaket gradvis.
    • Økt fiberinntak krever væske. Drikk derfor rikelig med vann gjennom dagen, minst 1,5 liter.
  • Tørket frukt som svisker og aprikoser
  • Sviskejuice
  • Linfrø blandet i litt vann. La det svelle noen minutter og spis et par teskjeer hver kveld.
  • Fiberhusk (psylliumfrø) kan tilsettes i eksempelvis yoghurt, frokostblandinger, supper.
  • Avocado
  • Kiwi

Mat du bør unngå ved forstoppelse

  • Bakverk av lyst mel som loff, boller og kjeks
  • Pasta og ris
  • Vafler og pannekaker
  • Modne bananer
  • Kokte gulrøtter
  • Blåbærsaft og blåbærsyltetøy
  • Søtmelk (vanlig melk) kan virke stoppende. Velg heller syrnet melk som Kefir, Cultura og Biola.

Andre tiltak mot forstoppelse

  • Fysisk aktivitet får fart på fordøyelsen, så vær i den aktivitet du klarer.
  • Regelmessige toalettvaner
    • Gå på toalettet når du kjenner at du har trang, ikke hold igjen, da hemmes etter hvert refleksene.
    • Gå på toalettet til samme tid hver dag, uansett om du må eller ikke. Er du konsekvent, vil tarmen ofte samarbeide etter hvert.
  • Hvis tiltak med fysisk aktivitet og kosthold ikke gir effekt, kan avføringsmidler brukes i kortere perioder. Hør med legen din om hva som passer for deg eller rådfør deg på apoteket.

Har du diaré? Les om kostråd her.

Kilder

Relaterte innlegg

Legg igjen en kommentar