55pluss = ny start

I Norge bor det nesten 1,2 million mennesker over femti år.
Det innebærer at nesten en fjerdedel av Norges befolkning befinner seg
i en gruppe som i stor grad både er aktiv og kjøpesterk. Vi er endelig
voksne, og mange av oss har både tid og lyst til å nyte livet litt ekstra.

Jeg tillater meg å si vi, for jeg befinner meg selv midt i denne målgruppen. I høst fyller jeg 60, de eldste barna er ute av redet og den yngste nettopp konfirmert. På mange måter står jeg på en og samme tid midt i livet, med de erfaringene og de minnene det fører med seg, samtidig som jeg er mer
lysten enn noen gang på å oppleve, lære og utforske.

Jeg tror ikke jeg er alene om å ha denne følelsen. Livet går fortsatt fort, og det er så mye vin man aldri har rukket å drikke, så mange steder man ennå ikke har vært, og bøker og opplevelser som ikke er fortært, men det finnes fortsatt tid, og er det noe vår generasjonen i dag viser, er det at vi nærmest er uten hindringer. Aldri før har vi levd så lenge og så godt og hatt så mange valgmuligheter. For mange er til og med pensjonsalderen bare begynnelsen på den tiden da man skal begynne å realisere seg selv.

Det er til alle oss som endelig er voksne, men fortsatt nysgjerrige og høyst oppegående, 55pluss henvender seg. Men selv om det er mange av oss, er vi på ingen måte like. Noen er godt etablerte med både voksne barn og barnebarn, andre har av forskjellige grunner startet på nytt og har fortsatt
små i huset. Mange er enslige, noen ufrivillig og andre fordi de har tatt et bevisst valg. Noen har fortsatt foreldre i live, andre har mistet dem. En del av oss har enebolig og fritidsbolig både ved sjøen og på fjellet, til og med i utlandet, og har det mer hektisk enn noen gang. Andre igjen har tenkt
på fremtiden og flyttet til en moderne og praktisk leilighet med frigjort tid til nye aktiviteter, reiser og opplevelser. Noen sitter i spennende og godt betalte jobber, mens andre fortsatt leter etter det perfekte og «meningen med livet». Og noen, som meg selv, lever ut en gammel drøm om å skape
noe selv. Mange av oss prøver mer eller mindre desperat å få gjort ting vi kanskje har drømt om lenge, som man egentlig ikke har forutsetning for å klare lenger, og som enten blir suksess eller fiasko, eller kanskje mest «så der».

Selv om livssituasjonen vår er ganske forskjellig, tror jeg det er noen ting som er felles for oss. Det er ikke lenger så mye vi må bevise. Alder er bare et tall og er ikke lenger så viktig. Vi har begynt å søke mot røttene våre. Vi interesserer oss for slektshistorie, og vi tar opp igjen kontakten med
venner fra ungdomstiden. Sosiale medier er som skapt for oss! Vi blir nostalgiske, og gamle bilder og vinylplatene fra ungdomstiden letes frem fra nedstøvede kasser i kjeller og på loft. Vi har vi begynt å tenke på hva som er viktig, hva som er mindre viktig og hva vi vil bruke resten av livet til.

Vi som står bak 55pluss, mener at det i Norge er plass til mange flere tilbud spesielt rettet mot denne gruppen, mot oss som endelig er voksne. Dette har vi ønsket å gjøre noe med. Ut fra tanker om hva vi selv ønsker å lese, oppleve og skape, har vi derfor laget konseptet 55pluss – et helt nytt
tidsskrift med høy kvalitet og spennende innhold. Samtidig introduserer vi fordelskortet 55pluss – med skreddersydde tilbud for alle som liker å nyte livet og vil få mest mulig ut av den tiden og de midlene de har til rådighet.

I en tid der utviklingen stadig går raskere og ny digital teknologi kommer mot oss i et rasende tempo, er det en ting som ikke har forandret seg, den gode følelsen av å ta og lukte på fersktrykket papir, være seg bok, avis, eller magasin. Da vi skulle skape dette nye magasinet, var valg av papir- og trykkvalitet sammen med estetisk profil helt essensielt. Vi ville skape noe vi selv ønsket å lese, et magasin der de viktige tekstene møter de gjennomførte, estetiske bildene i de gode reportasjene. Vi ønsket oss et blad som var godt å lese og godt å holde i – ganske enkelt et magasin som appellerer til oss som «endelig er voksne».

55pluss er et magasin der målgruppen er kvinner og menn i voksen alder. Gjennom å blande de gode artiklene om litteratur, kunst, og kultur med spennende tekster om mat, vin, helse og reiser, de viktige artiklene om debatt, samfunn og aktuelle spørsmål med nostalgiske tilbakeblikk på en
forgangen tid og med dypdykk i historiske øyeblikk, ønsker vi å skape et nytt og annerledes magasin, et magasin som vi håper og tror du vil like.

55pluss skal bli mer enn et magasin og et fordelsprogram. 55pluss skal bli en bevegelse, en begeistring for alle som vil stoppe opp i en travel hverdag, som vil nyte livet og som vil ta del i alt det gode livet har å by på. Vi gleder oss til å introdusere reiser, temakvelder og gode opplevelser.
Velkommen til oss. Vi lar oss begeistre! Jeg håper dere vil være med oss videre på denne reisen!

Author: Bjørn Horten

Bjørn er daglig leder i Portalene AS og har ansvaret for utvikling av nettstedet BPA-Portalen.Han har de siste årene arbeidet mye med helse- og omsorgsinnovasjon. En av de største utfordringene for bedre tjenester i sektoren er mangel på kunnskap om tilgjengelige løsninger. Han har derfor sett et stort behov for et nettsted som samler informasjon som er nyttig for mennesker BPA brukere.Bjørn har økonomi- og lederutdanning. Han kommer fra daglig leder stilling i innovasjonsselskapet Borg Innovasjon, og har tidligere hatt lederstillinger i energiselskaper og innenfor bankvirksomhet.

Relaterte innlegg

Legg igjen en kommentar