”Eldes med verdighet?” Nei takk.

Hvorfor blir kvinner over femti stadig bedt om å kle på seg?

Det er nesten 40 år siden Vibeke Løkkeberg debuterte som regissør med filmen ”Åpenbaringen” (1977). Den handler om en husmor i livskrise etter at barna har forlatt redet. Noe av budskapet i filmen var å vise hvor små muligheter en middelaldrende kvinne har til å komme seg ut i arbeidslivet etter å ha vært hjemmeværende i mange år. Dette var et spørsmål som hovedrolleinnehaver Marie Takvam hadde engasjert seg i tidligere. Filmen tok dessuten opp hvordan den kulturelt skapte kvinnerollen i så stor grad er avhengig av mannens blikk og seksuelle interesse – en bekreftelse som gjerne er forbeholdt yngre kvinner.

Men filmen førte dessverre ikke til en større diskusjon om modne kvinners samfunnsrolle og seksualitet, ettersom flere filmkritikere viste seg å være mest opptatt av Marie Takvams kropp. Filmens nakenscener ble omtalt som ”frastøtende” og ”spekulative”, og Norges mest kjente filmkritiker på den tiden – Dagbladets Arne Hestenes – virket svært provosert over at regidebutanten hadde utsatt ham for en aldrende kvinnekropp. Dette ga han tydelig uttrykk for i en helsides kommentar med tittelen ”Nei til Marie Takvams rumpe”.

Den 55 år gamle skuespilleren og poeten Marie Takvam – som for øvrig var seks år yngre enn Arne Hestenes – ble framstilt som en tragisk, gammel skikkelse. Filmkritikeren evnet ikke å se at han bare repeterte det mannlige objektiverende blikket som filmen ønsket å kritisere, og artikkelen ble opptakten til en kulturdebatt med tilnavnet ”Rumpefeiden”.

Kvinnelige nyhetsopplesere er 17 år yngre

Denne gamle historien ble trukket fram igjen i forbindelse med fjorårets feiring av Vibeke Løkkebergs 70-årsdag. Såpass mange år senere burde dette være noe vi kunne le av. For i dagens samfunn vet jo alle at kvinner i 50-åra ikke er avleggs? Men nei, dessverre virker det som om store deler av kultur- og underholdningsbransjen ikke har fått med seg dette. Kvinner over femti er nemlig et langt sjeldnere syn på filmlerretet, i tv-serier, som programledere og som intervjuobjekter, enn sine mannlige ekvivalenter.

For to år siden fikk vi en debatt om dette i den norske tv-bransjen. Det skjedde etter at flere kvinnelige journalister i TV2 gikk ut og hevdet at kanalen diskriminerte kvinner over femti år. I likhet med mange kommersielle tv-kanaler i utlandet har TV2 for vane å sette sine nyhetsopplesere sammen i par: Ung kvinne/eldre mann. En undersøkelse viste at TV 2s nyhetskvinner i gjennomsnitt er 17 år yngre enn mannfolka de sitter ved siden av. Førstelektor ved journalistutdanningen i Volda, Turid Øvrebø, kommenterte fenomenet slik:

– Standardparet vi kjenner fra programledere i fjernsyn er den unge, attraktive kvinnen, og den erfarne, godt voksne mannen. De gir hverandre glans. Hun får glans fra hans makt og kompetanse, og han får fra hennes ungdommelighet og attraktivitet. i

Arbeidsgiver tilbød botox

Tidligere programleder i TV2, Trude Teige, fortalte i samme anledning at hun hadde fått høre fra en mellomleder at hun var for gammel til å ha sitt eget talkshow.

– Kommentaren kom i fullt alvor i en samtale om mitt program. Mellomlederen vegret seg for å satse på ”Trude” fordi jeg nærmet meg femti år.

Trude Teige valgte etter hvert å slutte i kanalen for å satse på sin karriere som forfatter.

Å slutte i jobben var ikke et alternativ for den britiske BBC-journalisten Miriam O´Reilly (51). I 2009 opplevde hun at arbeidsgiveren gjennom 27 år ba henne om å ”være forsiktig med de rynkene der”. Hun ble tilbudt hårfarging og ble oppfordret til å vurdere botox. Senere ble hun og tre andre kvinner byttet ut med en yngre stab.

Argumentet var at det nye høyoppløselige formatet HD-tv hadde så god bildekvalitet at rynkene ville bli for voldsomme for tv-seerne (!). Miriam O´Reilly nektet å finne seg i dette og valgte å gå rettens vei. Dette ble Englands første rettssak basert på aldersdiskriminering av utseende. Hun vant fram mot den britiske mediegiganten og ble tilkjent en stor erstatningssum.

– Det var det rette å gjøre, uansett hvor smertefullt og stressende det har vært. Jeg ønsket aldri å forlate jobben min. Det er fortsatt flere arbeidsår igjen i meg, sa hun til avisa Daily Mail. ii

For gammel for Leonardo?

Så hva betyr egentlig aldersdiskriminering – eller ”ageism” som man gjerne sier internasjonalt? Begrepet ble lansert i 1969 av den amerikanske legen Robert Neil Butler for å beskrive diskriminering av eldre mennesker etter mønster av sexisme og rasisme. Og det har vist seg at kjønns- og aldersdiskriminering ofte henger sammen. Kvinner er med andre ord spesielt utsatt – ikke minst i kultur- og underholdningsbransjen.

Vi hører for eksempel ofte at middelaldrende kvinner sliter med å få interessante rolletilbud. Mange tvinges til å førtidspensjonere seg. Men allerede i 30-40 års alderen kan kvinnelige skuespillere få beskjed om at alderen deres er et problem. I mars i år kunne vi lese i VG at skuespilleren Olivia Wilde (32) blitt vraket av filmprodusentene til å spille kona til Leonardo DiCaprio (41) i filmen ”The Wolf of Wall Street» – fordi hun var for gammel. Rollen gikk i stedet til 25 år gamle Margot Robbie. Og i fjor fortalte Golden Globe-vinner Maggie Gyllenhaal (37) at hun hadde fått høre at hun var for gammel til å spille elskeren til en mann på 55 år.

Skrukk og gru”

“Det är hårt att åldras” var tittelen på en artikkel om Blondie-vokalist Debbie Harry i den svenske utgaven av Se og Hør i fjor. Saken var basert på innkjøpte paparazzibilder av den nær 70 år gamle sangeren på badeferie. Bladets journalist mente at hun knapt var til å kjenne igjen fra de glamorøse pressebildene tatt på 1970-tallet, og i en nærmest indignert tone ble artistens rynker, vekt og fysiske framtoning beskrevet. Artikkelen førte til en debatt i sosiale medier der flere kritikere hevdet at sladrepressen bedrev en form for aldersfascisme.

De siste årene har vi sett en økende tendens til at journalister og moteeksperter i tabloidpressen uttrykker en form for forakt og vemmelse overfor voksne kvinners kropper. Det kan for eksempel være ved at kameraet zoomer inn på en kjent kvinnes kropp og slår opp nyheten om hennes rynker som om det var en skandale. ”Skrukk og gru” er en tittel som har gått igjen i norske Se & Hør. Ofte blir kvinnene bedt om å dekke seg bedre til.

Den 82 år gamle skuespilleren Joan Collins fikk for eksempel høre av moteekspert Jan Thomas at ”tiden er kommet til at du burde dekke til armene og vurdere strømper”. Om Goldie Hawn (70) skriver han: ”All solingen har gjort at brystet ditt ser ut som en skinnbag og da ville jeg vurdert å skjule det bedre.”

På samme måte som Arne Hestenes i sin tid ba om å få slippe synet av Marie Takvams nakne kropp, ønsker altså Se & Hørs stylist å bli spart for synet av kvinnehud som ikke lenger er ung og silkeglatt.

Kvinner skal ”eldes med verdighet”

Musikkbransjen er også et utfordrende sted for kvinner over en viss alder. Den amerikanske musikeren Tori Amos (50) – som har solgt over tolv millioner plater siden debuten i 1992 – snakket nylig om dette i Dagsavisen:

– Mennene får bli gamle med stil. De gråner og mister håret, får mage og rynker, mens alle er enige om at de er rå likevel. For kvinner er det nådeløst. Man skal ikke bli eldre. Punktum. iii

Da Madonna var på verdensturné i forbindelse med albumet MDNA i 2012, handlet store deler av pressedekningen om alderen hennes. Den da 53 år gamle artisten danset og kledte seg slik hun alltid har gjort, men nå var dette plutselig et langt større tema enn tidligere. Kritikere i en rekke land, også her hjemme, mente at hun begynte å bli patetisk og burde oppføre seg mer i henhold til sin alder.
Holdningen synes altså å være at voksne kvinner i underholdningsbransjen helst bør forsvinne diskret ut på sidelinjen for å “eldes med verdighet”. Et lite paradoks kan det imidlertid sies å være når musikkjournalister som gjennom et helt liv har dyrket rockn´roll-mytene, plutselig blir pietister og ber kvinner om å opptre mer anstendig.

I et intervju med magasinet Rolling Stone sammenlignet Madonna de negative alderskommentarene med rasisme og homofobi. Hun snakket også om viktigheten av at kvinner i 50- og 60-årene skal få lov til å fremstå som seksuelle mennesker.

– Når kvinner når en viss alder er det forventet at de ikke skal oppføre seg på en bestemt måte. Jeg følger ikke disse reglene. Jeg har aldri gjort det og kommer heller aldri til å gjøre det, sa hun.

Denne formen for aldersdiskriminering henger altså sammen med samfunnets syn på kvinners seksualitet. Feminist og forfatter Erica Jong – som vakte stor oppsikt med sine frigjorte sexskildringer på 1970-tallet – kom i fjor ut med en slags oppfølger. I boka ”Jeg tør ikke dø” (2015) hevder hun at kvinner over seksti år ikke tillates å være lidenskapelige. Hun har sin helt egen teori om hvorfor det er blitt slik:

– Menn blir ukomfortable av tanken på at mødrene deres har sex. Så enkelt er det. Selvsagt har kvinner sex etter at vi er blitt 60, men siden menn kontrollerer media, hører vi ikke om det.iv

Så da er det kanskje på tide å begynne å rope det ut? MORA DI HAR OGSÅ SEX! Fremdeles. Get over it!

Sitater:

«First I had racism, then sexism, now it´s ageism».

Yoko Ono

– Det verste du kan være i Hollywood er en kvinne over 40 år.

Salma Hayek

i ”Tidligere TV 2-kolleger støtter Trude Teige”. VG, 17.08.2014.

ii ”Miriam (51) er for gammel for BBC”. Dagbladet, 12.01.2011.

iii ”Cruiser i femti”. Dagsavisen, 13.06.2015.

iv Tara nr.2. 2016.

Relaterte innlegg

Legg igjen en kommentar